Élmény a nyaralás. A tőzsdén is? – A nyári álomvakáció a gazdasági élet görbe tükrében„Nyár van, épp olyan meleg nyár van, Elfelejteni nem fogom. Látom lesben áll egy cápa, áldozatra várva, Szinte felfal a szemével, Hajajajj!” |
Szinte mindannyian ismerjük a Neoton Família nyári slágerének fülbemászó sorait. Mostani lapszámunkban vált aktuálissá írni a témáról, hiszen tényleg nyár van, és az emberek nagy része utazik. Anyagi helyzettől és a szabadidő mennyiségétől függően, ki kevesebbszer, ki többször. De hogyan kapcsolódik ez a tőzsdéhez vagy az értékpapírpiacokhoz? Cikkünk végére érve kiderül.
De kezdjük az elejéről. Az utazás egyidős az emberiség történetével, de minden korban mást jelentett. A maga nemében már a Föld benépesedése is egyfajta utazás volt, vándorlás a kontinensek között. Az ősember jegyet váltott egy útra, és nem ment vissza a kiindulási helyére. A technika fejlődése nagyban segítette az utazást, ezzel együtt a szabadidő kellemes eltöltését, ugyanakkor ne feledjük, a modern korunkig nem volt ekkora igény a pihenésre, szinte nem is ismerték az emberek, főleg az alacsonyabb társadalmi osztályba tartozók. Pont ezért hallgatták hihetetlen figyelemmel és érdeklődéssel minden korban, a világ minden táján, a messzi utazók történeteit és meséit.
Mindezek ellenére az évszázadok során megfigyelhettünk utazási típusokat, csak egy kicsit mást jelentettek, mint manapság. Hiszen régebben is voltak bevásárló utak (a magyarok kalandozása), csoportos társasutazás is létezett (rabszolgakereskedők hajói Afrikából az Újvilág felé), volt körutazás is (oszmán birodalom), létezett szakmai gyakorlattal egybekötött utazás (lásd Nagy Sándor), de voltak tanulmányutak is (Jelky András), és szerepelt hajóút is a repertoárban (vikingek). Nem szabad elfelejtkeznünk a vallási utakról (keresztes hadjáratok), és az extrém utazásokról sem. (Kolumbusz utazása)
Az sem új keletű, hogy „katalógusok” segítségével „választanak” úti célt az utazók. Persze nem olyan szép, színes és részletes prospektusok voltak, mint manapság, inkább olyanok, mint szidoni Antipatrosz ie. 2 századi epigrammája, vagy Marco Polo visszaemlékezései, illetve Evlija Cselebi Szejátahnáme című munkája.
Már régen is nagyon fontos volt ezeknek az írásoknak a megfelelő kezelése, hiszen bár sokszor az író véleményét tükrözte, sokszor túlzóak voltak, mégis, forrásként értékesnek bizonyultak.
Így vagyunk manapság is az utazásokkal. Sok-sok színes katalógus közül választhatnak az utazók, szinte lehetetlen feladatot vállalva, hogy sikerüljön jó, és minden tekintetben megfelelő utat találni. Nem mindegy viszont, hogy hol foglalnak utazást, illetve mivel utaznak. Lényeges, hogy milyen utazási irodát választunk. Itt kapcsolódik be a tőzsde, hiszen az az utazási iroda, ami meg tudja méretni magát a piacon, az mindenképpen megfelelő biztonságot nyújthat. De befektetésként is jó lehet?
Nézzük, milyen utazási irodákat találhatunk a tőzsdén: egy német, két brit illetve egy svájci cég részvényei vásárolhatók meg. A német a TUI AG (ticker:TUIGn:xetra) egy 1968-ban alapított vállalat, amit közepes méretű cégek hoztak létre. Ma a világ egyik legnagyobb utazásszervezője, 3500 utazási irodával, 18 ország 79 utazásszervezője, 120-nál is több repülőgép és közel 300 szálloda áll a rendelkezésére a minél jobb kiszolgálás érdekében. Az elmúlt egy évben 8,78 és 14 euró között mozgott az árfolyam, a cikk írásakor 11,35 euró környékén tanyázik. Tehát az elmúlt évben jó befektetésnek tűnt a papír, hiszen akár 50%-os nyereség is megszerezhető volt a részvény vásárlásával.
A következő cég a TUI Travel Plc (ticker:TT:xlon), melyet a TUI AG és a First Choice hozott létre 2007-ben. Bár többször cáfolták azt a pletykát, hogy összeolvad német anyacégével, de idén úgy tűnik, elhárulnak az akadályok ez elöl. Az elmúlt évben 340 és 440 penny között mozgott az árfolyam, ami azt mutatja, nem csak utazni volt jó ezekkel a cégekkel, hanem a részvényét is érdemes volt birtokolni.
Potenciális részvényvásárlásunk következő célpontja a Thomas Cook Group Plc. (ticker:TCG:xlon) lehet, amely 2007-ben jött létre két cég egyesülésével. Megfigyelhetjük, a 2007-es év jelentős volt utazási cégek alakulása, összeolvadása szempontjából. 2011 novemberében a cég részvényei elvesztették az értékük 75%-át egy tervezett banki hitel megállapodás miatt. A részvény az elmúlt egy évben 123 és 180 penny között mozgott, de hozzá kell tenni, az év második felében az árfolyam folyamatos csökkenést mutatott.
A negyedik tőzsdén található cég a Kuoni Reisen (ticker:KUNN: xswx), amit 1906-ban alapított a névadó Alfréd Kuoni. A svájci tőzsdén az elmúlt egy évben 308 és 416 CHF között ingadozott az árfolyama, de éven belül jelenleg a minimuma környékén tartózkodik.
Láthatjuk, nemcsak a szolgáltatások kiválasztása nehéz feladat egy utazás előtt, hanem ugyanilyen nehéz jól dönteni maguk az utazási irodák, mint befektetési lehetőségek között. Megállapíthatjuk, hogy a nagy utazási irodák annak a biztonságnak, hogy az általuk kínált szolgáltatást úgy, ott és annyiért adják, amennyiért meghirdetik, megfelelnek, de befektetési szempontból van náluk izgalmasabb célpont is.
Élve a technika adta lehetőségekkel, az utazók közül sokan már nem utazási irodánál, hanem különféle utazási platformokon foglalják le a szállásukat. Ebben az esetben szükség van valami olyan megoldásra, ami eljuttat minket a szállásunkig, lehetőleg minél gyorsabban. A fejlődésnek köszönhetően ez már egyre többször a repülő is lehet, mint alternatív utazási forma. A következőben azt nézzük meg, hogy a repülőtársaságok, amellett, hogy mint az utazásban közreműködő, mára kulcsfontosságú szereplők, lehetnek-e potenciális befektetési célpontok-e is egyben az utazók számára?
A repülés iránti vágy is egyidős az emberiséggel. Elég, ha csak Ikarosz esetét vesszük figyelembe, vagy Leonardo mester találmányait nézzük. Leonardot is élénken foglalkoztatta a repülés, de természetesen az akkori technikai feltételek miatt várni kellett álma beteljesedésével. Köszönhetően a Wright testvéreknek, és a technika hihetetlen fejlődésének, korunkra elérhetővé vált sok-sok ember számára a repüléssel történő helyváltoztatás. Az viszont, hogy a nyaralások tervezésénél előtérbe került az időspórolás legnagyobb ajándéka, a repüléssel megtett utazás, az nagyban köszönhető annak, hogy a repülőtársaságok modelljei jelentősen átalakultak. A nagy nemzeti, hagyományos légitársaságok mellett megjelentek a „fapados” légitársaságok, melyek fenekestül forgatták fel a légi közlekedés addigi hagyományait. A kiszolgálás minőségi irányától a hangsúly áttevődött a mennyiségi kiszolgálás felé. A hatékonyság növelése elengedhetetlenül fontos a fapados társaságoknak, ahol az alacsony ár (ami gyakorlatilag az ülést jelenti) mellett szinte minden szolgáltatásért fizetni kell. Viszont ezzel tömegek számára vált elérhetővé, hogy akár 1000 Km-es távolságokat is néhány óra alatt megtegyenek, több időt hagyva a tényleges nyaralásra.
De nézzük meg, hogy a pihenésre vágyó befektető – míg felesége a divatlapokat olvasgatja a tengerparti homokon – milyen légitársaságok részvényeiből csemegézhet!
A tőzsdén is érdemes megkülönböztetni, milyen típusú légitársaság részvényeit szeretnénk megvásárolni. Szerepelnek a piacon hagyományos légitársaságok papírjai, illetve megvásárolhatók a „fapados” cégek részvényei is. Tudnunk kell, hogy ez az iparág egy kimondottan tőkeigényes szegmens, így sokkal gyakoribbak az esetleges vállalati csődök, mint más iparágakban – előrelátóan érdemes tehát befektetni. Lássuk tehát, milyen cégek közül választhatnak a befektetők!
Kezdjük a hagyományos légitársaságokkal. Ezek közül az egyik, amivel érdekes lehet foglalkozni, az a Deutsche Lufthansa (ticker:LHA:XETRA). A hivatalos, német nemzeti légitársaság, Európa legnagyobb légitársasága. 1962-ig állami tulajdonban volt, a részvényei kereskedését 1966-ban kezdték meg. A cég teljes privatizációja 1997-ben fejeződött be. A Star Alliance légiszövetség tagja, a részvényének az árfolyama az elmúlt évben 13 és 20 euró között mozgott, de jelenleg az éves minimuma környékén jár. Elmondható, hogy bár éves szinten jelentősebb emelkedést nem tudott felmutatni, év közben volt olyan alkalom, amikor több 10 %-os nyereség is elérhető volt a papírral.
A másik ilyen hagyományos szereplő az Air France-KLM (ticker:AF:xpar) légitársaság, amely a francia és a holland cég összeolvasásával jött létre. 2004-ben olvadt össze a két cég, és 2008-ban a bevételek szempontjából ő volt a legnagyobb légi forgalmat bonyolító cég, és több mint 100.000 alkalmazottal rendelkezett. A társaság a Sky Team légiszövetség tagja. A részvény árfolyama az elmúlt évben 6 és 12 euró között mozgott, jelenleg 8,5 euró környékén állomásozik. Hullámzó teljesítményt mutatott a papír, de elmondható, lehetett nyereséget realizálni, ha valaki ezzel a papírral kereskedett.
Nézzünk két emblematikus céget a fapadosak világából! Elsőnek mindenképpen a Ryanair-t (ticker:RYA:xlon) kell említeni, ami talán a fapados légitársaságok mintapéldánya. Az 1984-ben alapított kis légitársaság mára hihetetlen méretű fapados légitársasággá nőtte ki magát. Részvényeit 1997-ben vitték a tőzsdére. Van aki szereti, van aki nem, de azt el kell ismerni, hogy jól használták ki az emberek repülés iránti igényét, ahol a legfőbb szempont az A-ból B-be jutás lehetősége volt, minél gyorsabban. A társaság részvényei az elmúlt évben 5,7 és 7,75 euró között mozogtak, év közben volt alkalom szép nyereségre ebben a papírban is.
A másik ilyen emblematikus cég a fapados tőzsdei légitársaságok között az EasyJet (ticker:EZJ:xlon). A cég 1995-ben alakult, tehát jó 10 évvel később mint a Ryanair. A részvényeket 2000-ben vezették be a tőzsdére, a tavalyi évben 1.200 és 1.800 penny között ingadozott, jelenleg a minimum érték közelében. Egy szép év közbeni felfutást egy hasonló intenzitású lejtmenet követett.
Egy gondolat erejéig érdemes megemlíteni a Wizz air-t is. A cég jelenleg nincs a tőzsdén, de idén felmerült, hogy a céget bevezetik a londoni tőzsdére – nemrég elhalasztották a tranzakciót. Ezt követően olyan pletyka is megjelent, hogy az Air France érdeklődik a cég iránt. Hogy miként alakul a társaság sorsa, egyelőre nem tudhatjuk, de egy esetleges tőzsdei bevezetéssel a légitársaságok részvényeinek új és izgalmas színfoltja lehetne, annyi bizonyos.
Ha emlékszünk még a cikk elején szereplő dalszövegre, akkor láthatjuk, sok cápa áll lesben az ügyfelek és a befektetni szándékozók pénzéért az utazási piacon is. Nem könnyű dönteni, sem arról, hogy kivel és mivel utazzanak a nyaralni vágyók, de arról sem könnyű elhatározást tenni, hogy ha tetszett az utazási iroda szolgáltatása, vagy a légitársasággal meg voltunk elégedve, megvegyük-e a részvényét, jó befektetési lehetőséget fog-e nekünk nyújtani. Ahogy a nyaralás is akkor válik biztossá, amikor hazaérünk, és mesélünk róla, a befektetéseink is akkor válnak bizonyossá, ha realizáltuk őket.