Most olvasom
Szamba tipp-mix avagy részvények a futball világbajnokság bűvöletében

Szamba tipp-mix avagy részvények a futball világbajnokság bűvöletében

Szamba tipp-mix avagy részvények a futball világbajnokság bűvöletében

Minden tekintetben izgalmas év az idei Brazíliában. Ahogy minden évben lenni szokott, 
év elején lezajlott a riói karnevál, de ezzel nem fejeződött be az idei évre a „tánc” a dél–amerikai országban. Amíg az év elején a szemek főleg a csípő tájékára tapadtak, addig nyáron kicsit lejjebb kerül a fókusz, és a lábak veszik át a főszerepet. Gondolom sok futballszerető tudja, de aki nem, annak eláruljuk, 2014. június 12-én kezdődik a huszadik labdarúgó világbajnokság.

Aki olvassa a híradásokat, nyomon követi az eseményeket, az tudja, nem kevés gond kísérte az előkészületeket. Nehezen, talán az utolsó pillanatokra elkészülő stadionok, a hozzájuk kapcsolódó korrupció, az építések közbeni halálesetek, tüntetések az esemény ellen, mind-mind borzolták a helyi illetve a világ labdarúgását szeretők kedélyét. Egy azonban biztos, amint elhangzik az első bírói sípszó, azonnal a játéké lesz a főszerep. Hiszen ez az esemény az, ami a legnagyobb nézettséget produkálja a világban, megelőzve minden más sporteseményt, legyen az olimpia, vagy az amerikai super bowl. A tipp-mix irodák valószínűleg dörzsölik a tenyerüket, hiszen a játék játékot vonz: sokan kísértik a szerencséjüket azzal, hogy megpróbálják eltalálni a mérkőzések eredményeit, és ezáltal összekapcsolják a kellemest a hasznossal, egy kis plusz jövedelemre szert téve a játék élvezete mellett.

 

Mivel ez a világ legnézettebb eseménye, nemcsak a szurkolók életében jelent sokat, ugyanolyan ünnep a marketing- és reklámszakemberek számára is. A gigantikus nézettség egyben azt is jelenti, hogy az itt megjelenő márkákat, termékeket annyian, és olyan sok helyről tekintik meg, hogy ez felér egy globális reklámkampánnyal. Nem véletlen, hogy a FIFA hihetetlen pénzek felett pozícionál, az esemény reklámértékével természetesen a nemzetközi labdarúgó szövetség prominensei is tisztában vannak. Ki is aknázzák, sokkal jobban, mint az aranyásók azt a közelmúlt aranylázainak idején bármikor tehették. A másik oldalon ez súlyos dollármilliókba, milliárdokba kerül, viszont a globális márkáknak még ilyen áron is megéri jelen lenni. De valóban megéri-e? Egyrészt a márkák olyan ismertségre tesznek szert, amit más módon valószínűleg még ennél is költségesebben, és nehezebben tudnának elérni. Másrészt pedig az, hogy megéri-e, azt mindenki saját maga is nyomon tudja követni, elég ránézni az adott vállalat árfolyamára. Persze ez csak azoknál a cégeknél igaz, akik jelen vannak a tőzsdén, de a szponzorok jelentős része megtalálható a tőkepiacokon. A futballszerető befektetők tehát nemcsak egy jó szórakozásként tudják megélni az eseményt, hanem befektetési szempontok alapján is követhetik azt. Hogy lehetséges ez? Amelyik cégről azt gondolják, hogy egy ilyen nagy reklám pozitív hatással lesz az eredményére, az kihasználható egyéni szinten is, mégpedig azon egyszerű lehetőség által, hogy megveszik az adott cég részvényét, és bíznak benne, hogy a VB alatt, de főleg utána, az eredmények hatására a részvényárfolyam emelkedni fog. Vajon minden esetben így működik? Erre próbáljuk megkeresni a választ a következőkben, megvizsgálva az előző (2010-es) VB szponzorait, illetve árfolyamuk változását a VB idejétől az év végéig. Megnézzük azt is, hogy a mostani szponzorok hogyan állnak a piacokon, van-e bennük még fantázia?

 

 

A 2010-es VB tőzsdén is jegyzett szponzorai a következők voltak: Continental, Hyundai, Coca-Cola, McDonald’s, Anheuser-Busch, Sony, Adidas, FirstRand, VISA. Érdekes volt az év pénzpiaci szempontból, hiszen a 2008-as pénzpiaci válságot követően, azt megfékezendő, a FED által elkezdett monetáris lazítás éreztette a hatását a pénzpiacokon, ez is segített (ahogy majd látjuk) abban, hogy a részvények árfolyamai emelkedjenek. Viszont a részvények emelkedésének nagysága eltérő volt, nagyon széles sávban szóródtak. 

 

A legnagyobb emelkedést a Continental érte el (ticker CON:xetra), az árfolyam 2010. júliusában 42 euró volt, és az év végére 59 euróig emelkedett. (+40%) Persze ekkora hatása nem volt a szponzori tevékenységnek, de az mindenképpen megállapítható, az esemény segítette a vállalat ismertségét. Ahogyan azok a befektetők, akik „futballszerető” befektetőként vettek ilyen részvényt (is), azok a 2010-es évben nagyon jól jártak. Általánosságban elmondható, hogy mindig szükséges a befektetési döntés meghozatalakor valami fogódzó, miért éppen akkor, és miért éppen azt a részvényt vásároljuk meg. Itt a fogódzó a VB-n való szponzoráció lehetett. Az idei év hátralévő részében az adhat még lökést a részvénypiacoknak, ha az Európai Központi Bank is valamilyen monetáris lazítást bevet az erős euró ellen. Ha így lesz, akkor az adhat még egy löketet az európai részvénypiacoknak, valamint a cikkben szereplő részvényeknek is. Ha az idei évre tekintünk az abroncsgyártóban, a cikk írásakor 173 eurón áll a részvény, ami a tavalyi év zárásakor még csak 159 euró volt. Tehát már az idei évben is 8,8%-ot tudott emelkedni a részvény. Amennyiben a részvény mozgása az év második felében is pozitív marad, akár a 190 eurót is megcélozhatja, ami még innen is 10 % körüli hozamnak felel meg.

 

Érdekes megfigyelni a Hyundai (tickr:HYU:xetra) papírjainak mozgását is. Bár nálunk kevésbé elterjedt autómárka, a világ egyik legnagyobb konszernjévé nőtte ki magát a Hyundai/KIA vállalatcsoport. Elsősorban a tengerentúlon igen erős. 2010. júliusában 16 eurón lehetett a részvényéhez hozzájutni, ami az év végére 21,6 euróra emelkedett. (+35%) A 2014-es évet 42 euró környékén kezdte, jelenleg 46 eurón áll. Amennyiben jelentős negatív fordulat nem következik be a papír megítélésében, illetve a világ tőkepiacain, akkor akár 50 euró fölé is emelkedhet, azaz itt is lehet benne még 10% körüli pozitív mozgástér. Ha valamilyen negatív esemény miatt esne az árfolyam, 35 euró körül szintén jó vétel lehet beszállni a papírba.

 

Ha letették az autót, és a képernyőn néznek egy jó meccset, aki szereti, annak a kezében ott az elmaradhatatlan sör. Melyik márkát válasszuk? Nagyon sokféle van, de az igazi drukker az Anheuser-Busch (ticker:BUD:xnys) termékeit issza, és a részvényét veszi. Néhány név az említett cég által forgalmazott sörök közül a teljesség igénye nélkül: Budweiser, Corona, Stella, Beck’s. 2010-ben is jó volt ezeket a söröket inni, és a részvényt venni. 2010. júliusában 49 dollár volt, ami az év végére 57 dollárra emelkedett. (+16%) Viszont 2014-ben 106 dollárról indult. Tehát az elmúlt évek kellemes habzással teltek a papírban. Most 108 dolláron áll a részvény, de ha az idei év kicsit „aszályos” lesz, van esély arra, hogy a „hab tovább emelkedjen a korsókban”.

 

Ha ittak, enniük is kell. A McDonald’s (ticker:MCD:xnys) bár lehet, hogy nem a legegészségesebb, de finomnak finom. A 2008-as válságot követően az emberek inkább lemondtak a 100 dolláros éttermi kiruccanásokról, helyette bekaptak gyorsan egy hamburgert. 2010. júliusban 66 dollár környékén volt a cég részvénye, ami az év végére 76 dollárra tornázta fel magát (+15%). Az idei évet 97 dolláron indította Roland bohóc, ami szűk 100 dollár jelenleg. Ha jól fogy a hambi év közben, itt is lehet még emelkedés, jó esetben akár 110 dollárig is. 

 

 

Aki nem szereti a sört, és a hamburgerhez inni szeretne valamit, leggyakrabban mit is ihatna? Hát persze, hogy kólát. De nem mindegy, melyiket. Neymar biztosan a Coca-Cola (ticker:CCC3:xetra)-t ajánlaná. Ha másért nem, mert VB szponzor. 2010-ben a VB idején 25 euró volt a részvény árfolyama, ami az év végére közel 33 euróra emelkedett (+32%). Az év elején 29,6 euróról indított a papír, és jelenleg is ezen a szinten van. A cég nagy problémája, hogyan tudná tovább növelni az értékesítését, miközben az elmúlt években az emberek egyre egészségesebben próbálnak étkezni, és kerülik a cukros, szénsavas italokat. Nagy kihívás cégnek, befektetőnek egyaránt a papír. Legnagyobb erénye, hogy folyamatos osztalékfizetéssel kényezteti a tulajdonosokat.

 

Ettünk, ittunk, de valahol, valamin nézni is kell a meccseket. Erre nyújt jó lehetőséget a SONY. (ticker:SON1:xetra) 2010-ben ő sem maradt ki a monetáris lazítás okozta árfolyam emelkedésből, júliusi árfolyama 20 euró volt, ezt az év végére 27 euróra tudta növelni. Viszont jelenleg csak 13 euró az árfolyama, ami az elmúlt időszak erős jen árfolyamának, valamint a műszaki cikkek piacán látható erős versenynek köszönhető, amiben a SONY kicsit lemaradt a többiekhez képest. A VB szponzor részvények közül azon kevesek egyike, amit talán kihagynék a portfólió összeállításánál, amikor a vételről kellene dönteni. 

 

Pucéran csak nem ülhet a szurkoló a tévé előtt! Öltözzön olyan mezbe, amit a vb-n kilenc csapat fog viselni: Adidas (ticker:ADS:xetra). Miért? Mert sokaknak jól áll a három csík. 2010-ben a papír 38 euró környékén tanyázott, decemberre a részvény értéke 48 euróra emelkedett. (+26%) Ebben közrejátszott-e az a tény, hogy a spanyol válogatott, aki megnyerte a dél–afrikai vb-t, Adidasban játszott? Ezt nem tudni, de az biztos, hogy rengeteg Xavi, Iniesta vagy Torres mez elfogyott abban az évben. Idén 92 euróról startolt a részvény, jelenleg 75 euró környékén jár. A cég nagyon szeretne egy spanyol, német esetleg argentin győzelmet a torna végére. Aki ezekben a csapatokban hisz, a tipp-mix mellett tegye meg tétjeit az Adidas részvényeire. Amennyiben az év eleji árfolyam újra elérésre kerül, az közel 22%-os emelkedésnek felelne meg a mostani árfolyamhoz képest. Messi, Iniesta, Lahm, rajtatok a részvényesek szeme!

 

Aki kártyával fizetett 2010-ben a vb ideje alatt, jó eséllyel preferálta a VISA (ticker: V:xnys) részvényét. A papíron sajnos a gazdasági válság éreztette a hatását, hiszen az emberek visszafogták költéseiket, így kártyájuk használatát is. Ez akkor meg is látszott az árfolyamon. Az egyedüli olyan papír volt a szponzorok között, akinek 2010-évben a VB után csökkent az árfolyama. A júliusi 72,8 dolláros értéke 70,3 dollárra csökkent az év végére. Ahogy azonban a gazdasági helyzet javult, úgy látszott javulás a VISA árfolyamában. 2014 év elején 221 dolláron járt a papír, ami egy korrekciós hullámot követően most 209 dollár környékén tanyázik. Ha újra emelkedésnek indul (az elmúlt hónapban már meg is indult a 200 dollár alatti szintekről), akkor esetleg a 220-230 dollár újra elérhető lehet. Tehát pozitív mozgás esetén még ebben a papírban is lehet tartalék.

 

 

2010-ben szponzor volt egy dél-afrikai pénzintézet is. Bár idén nem az, az összehasonlítás kedvéért szót érdemel. A FirstRand árfolyama 1568 rand-ról 1951 rand-ra emelkedett 2010 év végére, ami 24%-os emelkedésnek felelt meg, vagyis ezt a papírt is megérte megvenni a dél-afrikai vb ideje alatt. 

 

Azért, hogy legyen valami, amivel megy a tv, szükség van áramra is. Ha környezettudatos a befektető, akkor ezt napelemekkel termeli meg. Ha focibarát, akkor ezt Yingli Green (ticker:YGE:xnyse) napelemekkel teszi. Az elmúlt időszakban a támogatások szűkülése, valamint a kínai és az amerikai cégek háborúja tartotta lázban a napelem piacot. Talán ez most kicsit oldódni fog, valamint az előrejelzések alapján a napelemek iránt erősödni fog a kereslet, így mindenképpen lehet fantázia a cég részvényeiben. A 2014-es évnek 5 dollárról indult neki, jelenleg 4,3 dollár környékén áll. Ha az idei évi 7 dollár körüli csúcsokat célozza meg valamelyik befektető, akkor több mint 50%-os potenciál lehet az árfolyamban. 

 

Ahogy láttuk, a labdarúgó vb szponzorok széles termékpalettát fognak át a befektetési piacon. Sok ágazat közül lehet választani a befektetéseket keresve. Ezzel összeköthetik a befektetők a futballszeretetüket, és befektetéseik portfólióját. Ha egy-egy papírt vásárolnak, úgy tudják szerencsés esetben maximalizálni a nyereségüket is, de maximalizálni a veszteséget is. Minél több papírt válogatnak bele a saját vb szponzor alapjukba, annál kiegyensúlyozottabb, biztosabb hozamot érhetnek el. Ne feledjék, az eurózónában és az USA-ban is 0% körüliek a kamatok, tehát a devizában befektetni szándékozók már éves 5-10%-os hozammal is jelentős nyereséget tudnak elérni, szemben a devizaszámlákon elérhető kamatokkal. 

 

Én a jelenlegi árfolyamokat figyelembe véve, talán egy Adidas, Hyundai, Yingli Green, McDonald’s, Anheuser-Busch ötösfogatot állítanék össze vb szponzor befektetési portfólió gyanánt a cikkben szereplő részvények közül. Önök mit választanának?

 

Aztán egy Big Mac társaságában, Adidas mezben ülve egy Sony tv előtt, egy hideg Corona sört kortyolva, vagy egy Coca–Cola-t hörpintve nincs más dolguk, mint várni, hogy elkezdődjön a futballvilág legnagyobb ünnepe. Az, hogy ezen cégek részvényeit megvásárolva pénztárcája is ünnepelni fog-e? Ez a jövő zenéje. De a labda gömbölyű, így bármi megtörténhet…

Írta: Ziegler Mátyás

Fotók: Profimedia

© 2020 Gentlemen's Choice. Minden jog fenntartva.

Vissza a tetejére