James Bond nyomában Range Rover Sport 3.0 SDV6 AutobiographyBorotválatlan őserő, felső osztálybeli kifinomultság és céltudatos versenyvágy: a férfiasság ezen háromszögében igyekszik elhelyezni magát minden prémium szabadidőjármű. A Range Rover Sport legelső, nyilvánosság előtt is vállalt pilótájával markánsan elhelyezte magát a térképen. |
Vajon előnyt vagy hátrányt jelentenek számára a származási helyéből és rokonságából adódó képzettársítások?
Csípős kikötői szél borzolta Daniel Craig rövidre vágott haját, amint a legelső Range Rover Sport behajózására várt New York City kikötőjében. A Land Rover kreativitást és költségeket nem kímélve hollywoodi produkciót kerített a Range Rover Sport tavaly tavaszi világpremierje köré, és akár igazak az autóval a bemutató helyszínére személyesen behajtó, brit filmszínész egymillió dolláros gázsijáról szóló hírek, akár nem, tény, hogy James Bond aktuális inkarnációjával igen magasra helyezte a lécet a márka – nem a konkurencia, hanem saját maga előtt.
Az eredeti, első generációs Range Rover Sport modern technológiai megoldásai és dinamikus formaterve ellenére inkább csak nevében volt Range Rover: alapját a harmadik generációs Land Rover Discovery félig önhordó vázszerkezetének rövidített kivitele adta. Az elismerten kiváló terepképességekkel rendelkező műszaki donor és a prémium Range Rover dinamikusabbra szabott formaterve nyomán a Range Rover Sport rászolgált nevére, igényes, légrugós futóművével, fejlett összkerékhajtásával, valamint a Jaguartól kölcsönzött kormányművével, illetve nagyteljesítményű csúcsmotorjaival a helykínálat és a sokoldalúság helyett a menetdinamikát és az élvezetes vezethetőséget részesítette előnyben – ha úgy nézzük, ezzel ha nem is műszaki, de filozófiai előfutára volt a Range Rover Evoque-nak, amely forgalmazásának első teljes évében a Range Rover éves eladásainak több mint felét tette ki.
Arany középút
Ezt a szívességet kapta vissza az Evoque-tól a Range Rover Sport, amikor a második generációs modell megalkotásakor a rajzolók bőségesen merítettek ihletet a kistestvér radikális formavilágából. Persze közben a Range Rover is sokat veszített sarkosságából, így a Sport modell (amely alkotóelemeinek mindössze egynegyedében egyezik meg az ikonikus csúcsmodellel) a brit márka deklarált esztétikai értékeinek középpontjában helyezkedik el – pont annyira arrogáns, hogy már izgalmas, de még szimpatikus legyen, és pont annyira elegáns, amibe még belefér, hogy időnként összepiszkoljuk magunkat és igényes belső terét.
A karosszéria sarkaiba kitolt kerekek és a döntött szélvédő becsapja érzékszerveinket: a műfajban szokatlan arányok a távolból hatásosan palástolják a Range Rover Sport méreteit. Csak mellé érve döbbent meg 4,85 méteres hossza, tükrök nélküli is két métert meghaladó szélessége – mellesleg ugyanez az optikai trükk hiteti azt velünk, hogy az Evoque egy emelt hasú, kompakt sportkupé.
Nem egyszer láttunk már persze kecses szépségű autót, amelyet megbéklyózott a filigrán vonalak mögé rejtett, súlyos tömeg. Nem így a Range Rover Sport: az alumínium szerkezeti elemek széles körű használatának köszönhetően a tesztelt, dízelmotoros kivitelben több mint négy mázsával lett könnyebb elődjénél az autó, azaz nagyjából öt utassal és csomagjaikkal megpakolva nyom ugyanannyit, mint elődje üresen.
Ez a hatalmas súlyelőny akkor is felszabadítaná a vezetés élményét, ha a mérnökök nem nyúltak volna hozzá a futóműhöz. De hozzányúltak: a légrugózás mélyebbre engedi a karosszériát, mint korábban, ami az alacsonyabb tömegközéppont révén jótékony hatással van a stabilitásra, amit aktív kanyarstabilizátorok és adaptív lengéscsillapítás alkalmazásával javítottak tovább. Mindez együttesen azt jelenti, hogy a Range Rover Sport gyorsan és pontosan, minimális oldaldőléssel kanyarodik, nagysebességű komfortja pedig alig marad el a nagy testvér Range Roverétől – a szubjektív benyomások már-már kínosan tökéletes képet rajzoltak az autóról, és akkor még egy métert sem mentünk terepen.
Sárban virágzik
Ha úgy nézzük, a Range Rover Sport a világ egyik legtékozlóbb járműve. No, nem üzemanyag-fogyasztását tekintve: a hivatalosan megadott 7,5 literes átlag 15 százalékkal kedvezőbb az elődmodellénél (lám, mit számít az a négy mázsa), de a teszt során mért, kicsivel 10 liter fölötti fogyasztással sem nehéz együtt élni – ha mégis, hamarosan itt a Range Rover Sport hibrid hajtásláncú kivitele, kiviteltől függően tíz-tizenöt százalékos felárral.
Nem, a Range Rover Sport képességeit pazarolja el a mindennapok során. Mert bár autópályán, országúton, sőt, magas üléshelyzetének és a különösen mélyre süllyeszthető hasmagasságának köszönhetően városban is remekül helyt áll, minden méterért kár, amit nem terepen teszünk meg vele. A felezőből és központi differenciálzárból álló mechanikus arzenált elektronikus segédrendszerek felsorolhatatlanul bőséges választéka egészíti ki, a szabad hasmagasság akár 278 mm-ig emelhető, a gázlómélység a korábbi 70 helyett 85 centiméter – az autó terepalkalmasságában egyértelműen a sofőr a gyenge láncszem.
Jó szívvel mégsem javasoljuk senkinek, hogy az aszfaltról letérve komoly kalandozásba fogjon a Range Rover Sporttal. Egyrészt azért, mert a terepezés olyan, mint egy full contact küzdősport: jelentős mennyiségű adrenalin-termelés mellett olykor fizikai sérülésekkel is jár, márpedig akkor is kár volna megrongálni a míves egyszerűségű karosszériaelemeket, ha tudjuk, a magyarországi Range Rovereket hivatalból Európa egyik legjobb alumínium karosszéria-javító műhelye gondozza. Másrészt mert egyedül terepre merészkedni komoly felelőtlenség, és hacsak nem két Range Rover Sporttal vágnánk neki a vadregénynek, az egész napot azzal tölthetjük, hogy túlzott ambícióktól fűtött kísérőnket mentjük ki a számára lehetetlen helyzetekből.
Nem véletlenül kínálják alternatívaként leegyszerűsített, Torsen rendszerű összkerékhajtással is az autót: ez alaphelyzetében a hátsó kerekekre juttat több nyomatékot, így sportosabb vezetési érzetet nyújt, nem mellékesen további 18 kilótól szabadítja meg az autót. Magunkkal is elvi vitába szállva azt kell mondanunk, a vásárlók többsége számára józanabb, ésszerűbb, jobb döntés ez a hajtáslánc-variáció, mint a bonyolult tökéletességű, de a jármű egész élettartamát nézve parlagon maradó, terepképes 4×4 rendszer.
Élettér
Akármelyik hajtásláncot választjuk, a Range Rover Sport pilótájaként bőségesen lesz részünk kalandban, a vezetői környezet ugyanis kiapadhatatlan forrása a nem hétköznapi élményeknek. Ahogy korábban a Jaguar XJ Sportbrake esetében megtapasztaltuk, itt is szerencsés mértékben érvényesül a másságra való törekvés: szokatlan elrendezésű, nem a sablon szerint dőlő-görbülő felületek, lényegre törő kezelőszervek, bőséges, de nem hivalkodó funkcionalitás uralja a teret, félúton a Range Rover eleganciája és a Land Rover termékcsalád sallangmentes praktikuma között. A játékosság és a célszerűség mezsgyéjén egyensúlyozó vezetői környezet nem mindenki szája íze szerint való – szerencsére, teszik hozzá azok, akik belecsömörlöttek a sematikus, közízlést követő megoldásokba.
Utasainkat mindez teljességgel hidegen hagyja: ketten főúri kényelemben, hárman testvériesen osztozva utazhatnak a bőséges lábtérrel megáldott hátsó üléssoron. Eggyel hátrébb már nem ilyen jó a helyzet, de ez nem meglepő, a csomagtartó padlójából kihajtogatható plusz üléssort nem kényelméért, hanem puszta létezéséért illeti dicséret: aki ilyenre vágyott, az eddig a Range Rover háza táján hiába kutatott. Ahol pedig elfér plusz két ülés, ott rengeteg csomagnak is jut hely: a csomagtartó 784 literes kapacitása furgonokéval, kivitele pedig luxusautókéval vetekszik; kihasználhatóságát alacsony küszöb, szabályos oldalfalak és rakományrögzítő sínrendszer javítja.
Komoly átalakuláson ment át az elmúlt években a Land Rover prémium termékcsaládja. Míg korábban leginkább érzelmi kötődés, márkahűség, szűnni nem akaró rajongás hajtotta a Range Rover felé az ügyfeleket, mostanában ezek mellé komoly észérvek is felsorakoztak. A nyolcfokozatú automata sebességváltó és a 292 lóerős hathengeres szuverén, zökkenőmentes összjátékától a pontosan illeszkedő felületekig és minőségi kidolgozásig, a zajmentes aerodinamikától a modern fogyasztáscsökkentő megoldásokig, a fejlett vezetőtámogató rendszerektől az aktív és passzív biztonsági berendezések hosszú soráig a Range Sport bárkivel lépést tart, és csak rajtunk múlik, hogy beérjük-e ennyivel, vagy még messzebb merészkedünk. Vajon James Bond hogyan döntene?
Műszaki adatok
Típus: Range ROver Sport 3.0 SDV6 Autobiography
Motor: 2993 cm3-es, V-elrendezésű, hathengeres dízelmotor, 24 szelep
Legnagyobb teljesítmény: 292 LE/4000
Legnagyobb nyomaték: 600 Nm/2000
Váltó: nyolcfokozatú automata sebességváltó
Méretek: hossz: 4850 mm, szélesség: 2073 mm, magasság: 1817 mm, tengelytáv: 2923 mm
Saját tömeg: 2115 kg
Megengedett össztömeg: 3000 kg
Csomagtartó térfogata: 784-1761 liter
Üzemanyagtartály térfogata: 80 liter
Fogyasztás: 10,5 liter/100 km
Fordulókör átmérője: 12,5 m
Gyorsulás 0–100 km/h: 7,2 mp
Végsebesség: 210 km/h
Írta: Svékus Gergely
Fotó: Range Rover