Most olvasom
James Bond nyomában Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography

James Bond nyomában Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography

James Bond nyomában Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography

Borotválatlan őserő, felső osztálybeli kifinomultság és céltudatos versenyvágy: a férfiasság ezen háromszögében igyekszik elhelyezni magát minden prémium szabadidőjármű. A Range Rover Sport legelső, nyilvánosság előtt is vállalt pilótájával markánsan elhelyezte magát a térképen.

Vajon előnyt vagy hátrányt jelentenek számára a származási helyéből és rokonságából adódó képzettársítások?

Csípős kikötői szél borzolta Daniel Craig rövidre vágott haját, amint a legelső Range Rover Sport behajózására várt New York City kikötőjében. A Land Rover kreativitást és költségeket nem kímélve hollywoodi produkciót kerített a Range Rover Sport tavaly tavaszi világpremierje köré, és akár igazak az autóval a bemutató helyszínére személyesen behajtó, brit filmszínész egymillió dolláros gázsijáról szóló hírek, akár nem, tény, hogy James Bond aktuális inkarnációjával igen magasra helyezte a lécet a márka – nem a konkurencia, hanem saját maga előtt.
Az eredeti, első generációs Range Rover Sport modern technológiai megoldásai és dinamikus formaterve ellenére inkább csak nevében volt Range Rover: alapját a harmadik generációs Land Rover Discovery félig önhordó vázszerkezetének rövidített kivitele adta. Az elismerten kiváló terepképességekkel rendelkező műszaki donor és a prémium Range Rover dinamikusabbra szabott formaterve nyomán a Range Rover Sport rászolgált nevére, igényes, légrugós futóművével, fejlett összkerékhajtásával, valamint a Jaguartól kölcsönzött kormányművével, illetve nagyteljesítményű csúcsmotorjaival a helykínálat és a sokoldalúság helyett a menetdinamikát és az élvezetes vezethetőséget részesítette előnyben – ha úgy nézzük, ezzel ha nem is műszaki, de filozófiai előfutára volt a Range Rover Evoque-nak, amely forgalmazásának első teljes évében a Range Rover éves eladásainak több mint felét tette ki.
Arany középút
Ezt a szívességet kapta vissza az Evoque-tól a Range Rover Sport, amikor a második generációs modell megalkotásakor a rajzolók bőségesen merítettek ihletet a kistestvér radikális formavilágából. Persze közben a Range Rover is sokat veszített sarkosságából, így a Sport modell (amely alkotóelemeinek mindössze egynegyedében egyezik meg az ikonikus csúcsmodellel) a brit márka deklarált esztétikai értékeinek középpontjában helyezkedik el – pont annyira arrogáns, hogy már izgalmas, de még szimpatikus legyen, és pont annyira elegáns, amibe még belefér, hogy időnként összepiszkoljuk magunkat és igényes belső terét.
A karosszéria sarkaiba kitolt kerekek és a döntött szélvédő becsapja érzékszerveinket: a műfajban szokatlan arányok a távolból hatásosan palástolják a Range Rover Sport méreteit. Csak mellé érve döbbent meg 4,85 méteres hossza, tükrök nélküli is két métert meghaladó szélessége – mellesleg ugyanez az optikai trükk hiteti azt velünk, hogy az Evoque egy emelt hasú, kompakt sportkupé. 
Nem egyszer láttunk már persze kecses szépségű autót, amelyet megbéklyózott a filigrán vonalak mögé rejtett, súlyos tömeg. Nem így a Range Rover Sport: az alumínium szerkezeti elemek széles körű használatának köszönhetően a tesztelt, dízelmotoros kivitelben több mint négy mázsával lett könnyebb elődjénél az autó, azaz nagyjából öt utassal és csomagjaikkal megpakolva nyom ugyanannyit, mint elődje üresen.
Ez a hatalmas súlyelőny akkor is felszabadítaná a vezetés élményét, ha a mérnökök nem nyúltak volna hozzá a futóműhöz. De hozzányúltak: a légrugózás mélyebbre engedi a karosszériát, mint korábban, ami az alacsonyabb tömegközéppont révén jótékony hatással van a stabilitásra, amit aktív kanyarstabilizátorok és adaptív lengéscsillapítás alkalmazásával javítottak tovább. Mindez együttesen azt jelenti, hogy a Range Rover Sport gyorsan és pontosan, minimális oldaldőléssel kanyarodik, nagysebességű komfortja pedig alig marad el a nagy testvér Range Roverétől – a szubjektív benyomások már-már kínosan tökéletes képet rajzoltak az autóról, és akkor még egy métert sem mentünk terepen.
Sárban virágzik
Ha úgy nézzük, a Range Rover Sport a világ egyik legtékozlóbb járműve. No, nem üzemanyag-fogyasztását tekintve: a hivatalosan megadott 7,5 literes átlag 15 százalékkal kedvezőbb az elődmodellénél (lám, mit számít az a négy mázsa), de a teszt során mért, kicsivel 10 liter fölötti fogyasztással sem nehéz együtt élni – ha mégis, hamarosan itt a Range Rover Sport hibrid hajtásláncú kivitele, kiviteltől függően tíz-tizenöt százalékos felárral.
Nem, a Range Rover Sport képességeit pazarolja el a mindennapok során. Mert bár autópályán, országúton, sőt, magas üléshelyzetének és a különösen mélyre süllyeszthető hasmagasságának köszönhetően városban is remekül helyt áll, minden méterért kár, amit nem terepen teszünk meg vele. A felezőből és központi differenciálzárból álló mechanikus arzenált elektronikus segédrendszerek felsorolhatatlanul bőséges választéka egészíti ki, a szabad hasmagasság akár 278 mm-ig emelhető, a gázlómélység a korábbi 70 helyett 85 centiméter – az autó terepalkalmasságában egyértelműen a sofőr a gyenge láncszem.
Jó szívvel mégsem javasoljuk senkinek, hogy az aszfaltról letérve komoly kalandozásba fogjon a Range Rover Sporttal. Egyrészt azért, mert a terepezés olyan, mint egy full contact küzdősport: jelentős mennyiségű adrenalin-termelés mellett olykor fizikai sérülésekkel is jár, márpedig akkor is kár volna megrongálni a míves egyszerűségű karosszériaelemeket, ha tudjuk, a magyarországi Range Rovereket hivatalból Európa egyik legjobb alumínium karosszéria-javító műhelye gondozza. Másrészt mert egyedül terepre merészkedni komoly felelőtlenség, és hacsak nem két Range Rover Sporttal vágnánk neki a vadregénynek, az egész napot azzal tölthetjük, hogy túlzott ambícióktól fűtött kísérőnket mentjük ki a számára lehetetlen helyzetekből.
Nem véletlenül kínálják alternatívaként leegyszerűsített, Torsen rendszerű összkerékhajtással is az autót: ez alaphelyzetében a hátsó kerekekre juttat több nyomatékot, így sportosabb vezetési érzetet nyújt, nem mellékesen további 18 kilótól szabadítja meg az autót. Magunkkal is elvi vitába szállva azt kell mondanunk, a vásárlók többsége számára józanabb, ésszerűbb, jobb döntés ez a hajtáslánc-variáció, mint a bonyolult tökéletességű, de a jármű egész élettartamát nézve parlagon maradó, terepképes 4×4 rendszer.
Élettér
Akármelyik hajtásláncot választjuk, a Range Rover Sport pilótájaként bőségesen lesz részünk kalandban, a vezetői környezet ugyanis kiapadhatatlan forrása a nem hétköznapi élményeknek. Ahogy korábban a Jaguar XJ Sportbrake esetében megtapasztaltuk, itt is szerencsés mértékben érvényesül a másságra való törekvés: szokatlan elrendezésű, nem a sablon szerint dőlő-görbülő felületek, lényegre törő kezelőszervek, bőséges, de nem hivalkodó funkcionalitás uralja a teret, félúton a Range Rover eleganciája és a Land Rover termékcsalád sallangmentes praktikuma között. A játékosság és a célszerűség mezsgyéjén egyensúlyozó vezetői környezet nem mindenki szája íze szerint való – szerencsére, teszik hozzá azok, akik belecsömörlöttek a sematikus, közízlést követő megoldásokba.
Utasainkat mindez teljességgel hidegen hagyja: ketten főúri kényelemben, hárman testvériesen osztozva utazhatnak a bőséges lábtérrel megáldott hátsó üléssoron. Eggyel hátrébb már nem ilyen jó a helyzet, de ez nem meglepő, a csomagtartó padlójából kihajtogatható plusz üléssort nem kényelméért, hanem puszta létezéséért illeti dicséret: aki ilyenre vágyott, az eddig a Range Rover háza táján hiába kutatott. Ahol pedig elfér plusz két ülés, ott rengeteg csomagnak is jut hely: a csomagtartó 784 literes kapacitása furgonokéval, kivitele pedig luxusautókéval vetekszik; kihasználhatóságát alacsony küszöb, szabályos oldalfalak és rakományrögzítő sínrendszer javítja.
Komoly átalakuláson ment át az elmúlt években a Land Rover prémium termékcsaládja. Míg korábban leginkább érzelmi kötődés, márkahűség, szűnni nem akaró rajongás hajtotta a Range Rover felé az ügyfeleket, mostanában ezek mellé komoly észérvek is felsorakoztak. A nyolcfokozatú automata sebességváltó és a 292 lóerős hathengeres szuverén, zökkenőmentes összjátékától a pontosan illeszkedő felületekig és minőségi kidolgozásig, a zajmentes aerodinamikától a modern fogyasztáscsökkentő megoldásokig, a fejlett vezetőtámogató rendszerektől az aktív és passzív biztonsági berendezések hosszú soráig a Range Sport bárkivel lépést tart, és csak rajtunk múlik, hogy beérjük-e ennyivel, vagy még messzebb merészkedünk. Vajon James Bond hogyan döntene?
Műszaki adatok

Típus: Range ROver Sport 3.0 SDV6 Autobiography

Motor: 2993 cm3-es, V-elrendezésű, hathengeres dízelmotor, 24 szelep

Legnagyobb teljesítmény: 292 LE/4000

Legnagyobb nyomaték: 600 Nm/2000

Váltó: nyolcfokozatú automata sebességváltó

Méretek: hossz: 4850 mm, szélesség: 2073 mm, magasság: 1817 mm, tengelytáv: 2923 mm

Saját tömeg: 2115 kg

Megengedett össztömeg: 3000 kg

Csomagtartó térfogata: 784-1761 liter

Üzemanyagtartály térfogata: 80 liter

Fogyasztás: 10,5 liter/100 km

See Also

Fordulókör átmérője: 12,5 m

Gyorsulás 0–100 km/h: 7,2 mp

Végsebesség: 210 km/h

 

Írta: Svékus Gergely

Fotó: Range Rover

© 2020 Gentlemen's Choice. Minden jog fenntartva.

Az oldalt a c o r a l d e s i g n fejleszti.

Vissza a tetejére