Most olvasom
Anyának már van, legyen apának is!

Anyának már van, legyen apának is!

Anyának már van, legyen apának is!

Mit jelent a luxus? Alapvetően társadalmi rétegtől és történelmi korszaktól függően mást és mást, de ami minden esetben valami egységet képez, talán az, hogy a luxus egy viszonylag szűk kör által elérhető termékek és szolgáltatások gyűjtőfogalma. A múltban luxus volt mosakodni naponta, ahogy laktató, jó minőségű ételekhez korlátlan mértékben hozzájutni is.

De manapság is luxus sok helyen tiszta ivóvízhez jutni, vagy megfelelő lakóhelyen lakni. Modern korunkban a luxus szintén egy viszonylag szűk réteg által elérhető, megvásárolható termékek és szolgáltatások összességét jelenti. Míg a Napkirály korában nem hirdették öles reklámok, hogy „mosakodás helyett parfüm a bőre őre, használja és jó szagú lesz tőle!”, addig manapság a luxus, mint életérzés, életforma jelenik meg a médiában. Álmok netovábbja egy-egy női trendmagazinban szereplő táska, cipő vagy ruha. Közös jellemzőjük, hogy limitált darabszámban készülnek, áruk elsősorban nem a terméket, hanem a termék márkáját  és a megjelenített életérzést árazza be, nemes anyagokból készülnek és időtálló stílusúak.  Ki ne jegyezné meg azt a hölgyet, aki egy Miniből száll ki, bal kezében az elmaradhatatlan „játékkutya”, jobb karján az összetéveszthetetlen Louis Vuitton tatyó, ruhája Dior vagy Gucci, cipője Ralph Lauren, a napszemcsi Bulgari, nyaka pedig Tiffanyban erős. Ha társaságban van, akkor pedig nagy valószínűséggel nem Éva Vermutot iszik, hanem inkább Moët pezsgőt vagy Henessy konyakot. De legfőbb jellemzője a hölgynek, hogy ezeknek a termékeknek a vásárlását döntően párjának VISA vagy Mastercard társkártyájával követi el (tisztelet a kivételnek). Milyen érdekes, míg a nők nagy-nagy előszeretettel próbálják megszerezni maguknak ezeket a luxustermékeket, az urak lehet, hogy bele sem gondoltak, akár ők is birtokolhatják ezeket a márkákat. Nem arra gondoltam, hogy egy Hermés öltönyös úr LV táskában libben be az irodájába, de a megtakarításai közé – ha marad a vásárlások után– megveheti őket részvény formájában. Vicces, ugye? De még viccesebb, hogy az elmúlt évek gazdasági válságában egy szegmens van, amelyen nem igazán fogott a válság baltája. Igen, ez a luxustermékek piaca. Ehhez elég megtekinteni a részvények elmúlt időszakbeli árfolyamváltozását. Sőt, napjainkban talán még sokkal jobban lehet hivalkodni azzal, ha valakinek még a mostani helyzetben sem kell az árcédulával foglalkozni és a környezetbarát TESCO szatyor helyett környezetének barát LV vagy Prada táskával jár bevásárolni bélszínt vagy lazacot a panelben élő Kovácsnéval ellentétben, aki hóvége felé már csak a farhát árak jegyzését figyeli. Ez a növekedés nemcsak a termékeket, hanem a gyártókat is pozitívan érinti. Tehát aki ennek az elit körnek a vásárlója, lehet ennek az elit kör részvényeinek a vásárlója is. Aki férfiként tényleg birtokolni szeretné ezeket a termékeket, megveheti részvényként is. Jobban mondva azon cégek részvényét, amelyek tőzsdén vannak, és nem családi tulajdonban tartva, féltve őrzik alkotói szabadságukat. Az elmúlt időszak arra is jó volt, hogy aki beleunt a luxus gyártásába, most jó áron meg is szabadulhatott ettől a luxustól és egy másfajta perspektívában folytathatja életét.
Játszhatunk egy hasonló játékot is akár, amit a gyerekek az öltöztethető babákkal, hogy felöltöztetjük  celeb babánkat, megnézzük, milyen cégek termékeit adjuk rá, és ezeknek a termékeknek milyen részvényei vannak (részvények tetőtől talpig). A részvények neve után található úgynevezett „ticker” segítségével bárki megtalálhatja a papírokat az interneten vagy valamely kereskedési rendszerben.
A melltartó legyen Stella McCartney, aki 2008-ban tervezett egy fehérnemű kollekciót a Bendon cég számára. Ha luxusfehérneműre vágynak, Stellat válasszák. A brand manapság a PPR (ticker: PRTP:xpar, ár: 104 Eur) céghez tartozik. Ha veszünk ilyen részvényt, olyan márkák tulajdonosai lehetünk, mint pl. a Gucci, az YSL, vagy Alexander McQueen. A PPR meghatározó szereplő a luxustermékek piacán. Legfőbb tulajdonosa François-Henri Pinault, akinek felesége könnyen öltözhet luxuscikkekbe. Ki ez a hölgy? Hát Salma Hayek. A fehérneműre egy szintén luxusharisnya dukál. Válasszuk ezt Christian Diortól (ticker: DIOR:xpar, ár: 91 Eur), aki évtizedek óta a luxus és a konzervatív megbízhatóság szinonimája. Az alapító halála után (1957) egy ideig (1961-ig) maga YSL vezette a házat. Jelenleg a cég 70 %-át a Groupe Arnault birtokolja, tehát közvetve az LVMH cég a tulajdonos. Ha valakinek a párja ilyen termékben tündököl, az egy kis Dior részvénybe is csücsül(het). Az ördög Pradát visel. Viseljen a „nőstényördög” is Pradát (ticker: 01913:xhkg, ár:34,65 HKD). Nem hiába, az egyik legbefolyásosabb divatmárka, termékei státuszszimbólumot jelentenek. A ruhát viselő hölgy partnere már a cég részvényeit is megveheti, hiszen hosszú-hosszú évek vajúdása után megjelentek a hong-kongi tőzsdén. Miért éppen ott? Mert a luxusipar legnagyobb felvevő piaca Ázsia. Itt nincs válság, útját állja a kínai Nagy Fal. Cipőt Ralph Laurentől (ticker: RL:xnys, ár: 146,18$) viselhet az öltöztethető Baba. Az ujján lévő gyűrű és a nyakában lógó lánc Tiffanytól (ticker: TIF:xnys, ár: 75,4$) való. Ha csak Audrey Hepburn csodálatos alakítására gondolunk (Reggeli Tiffanynál), megértjük miért tart ott a cég 174 éve, ahol. „Ahogy belépek, máris megnyugszom. Az a felséges csend és fennkölt ragyogás… Úgy érzem, ott semmi rossz nem érhet. Hogy biztonságban vagyok.” De azért, hogy rossz idő esetén meg ne fázzon, viselje a Burberry (ticker: BRBY:xlon, ára: 11,89 GBP)  ballonkabátját. Így nem ismerős? De ha azt mondom Casablanca és Humphrey Bogart vagy Amudsen, ugye, hogy beugrik? Napszemüveget pedig a Luxottica cég (ticker: LUX:xmil, ár:20,65 Eur) termékei közül válasszon. Nem is hallottak róla? Dehogynem, csak inkább a márka ismerős, mint a cég. Mert, ha a „Babára” Ray-Ban napszemüveget adunk, azt már mindenki ismeri. Szépségápolási cikkekből az Estée Lauder (ticker: EL:xnys, ár: 112,5$) termékeit ajánljuk. Ahogy az alapító mondta: „A legszebb arc a világon? Az Öné!” Ezért lehet a cég 65 éve az elegancia, a luxus és a megbízhatóság márkája. Ahhoz, hogy sok minden női dolog elférjen valahol, kell egy táska, amelyet messzi földről mindenki megismer. Egy ikon, Louis Vuitton (ticker: LVMH:xmil, ár: 108,6 Eur) táskája. Sok nőnek van, de 100-ból 99 hamisítvány és csak egy az igazi. A híres monogramot és ezzel a cég arculatát az alapító fia 1896-ban teremtette meg. Mára az induláskori bőrtáskákkal foglalkozó cég egy hatalmas, luxusiparági társaság (Louis Vuitton Moët Henessy) része. A táskába belefér Elie Saab parfümje is, amit meg­vehetnek a Douglas (ticker: DOHG:xetr, ár: 28,13 Eur) valamelyik üzletében. Mi hiányzik még? A kocsi. Baba kocsi, de nem babakocsi. Mini. Szintén egy ikon, ami jelenleg a BMW-csoport tagja. Tehát akinek a barátnője Minit vesz, az a számlájára BMW részvényt (BMWG:xetra ár:51,7Eur) tesz. Ha nőcis délutánt terveznek, a lányok a Starbucks (ticker: SBUX:xnas, ár: 42 USD) kávézóban trécselnek. Tehát kedves urak, ha már hölgyeik élvezik a luxust, Önök miért ne élvezhetnék? Élvezzék a luxust a luxuscégek részvényein keresztül. Persze az urak számára is megadatik a luxustermékek élvezete, de kevés olyan úr van, aki hölgyének társkártyájával költ a luxusüzletek csábító világában. Biztos van ilyen, de az egy másik kávéház!
Írta: Ziegler Mátyás

© 2020 Gentlemen's Choice. Minden jog fenntartva.

Vissza a tetejére